Resources

Liberia: Agri-business expansion threatens forests and local communities’ livelihoods

Agri-business expansion in Africa is a major threat to the forests and livelihoods of African peoples. Where governance is weak and the rights of local communities and indigenous peoples are insecure, agricultural development is disadvantaging local people.

Awareness of the social and ecological impact of agri-business expansion in South East Asia has led to new standards for acceptable palm oil development. The Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO), a third-party voluntary certification process, has adopted a set of Principles and Criteria that is substantially consistent with a rights-based approach, and which seeks to divert palm oil expansion away from primary forests and areas of critical High Conservation Value (HCV) while prohibiting the takeover of customary lands without communities’ Free, Prior and Informed Consent (FPIC). Increasingly, adherence to the RSPO standard is becoming a requirement for access to the European market and major palm oil producing conglomerates seeking to maintain market share are now members of the RSPO.

Liberia: La expansión de los agronegocios amenaza los bosques y los medios de subsistencia de comunidades locales

La expansión de los agronegocios en África supone una grave amenaza para los bosques y los medios de subsistencia de los pueblos africanos. Allí donde la gobernanza es débil y los derechos de las comunidades locales y los pueblos indígenas no están asegurados, el desarrollo agrícola está perjudicando a la población local.

La concienciación sobre los efectos sociales y ecológicos de la expansión de los agronegocios en el sudeste de Asia ha conducido a nuevas normas de desarrollo aceptable del negocio del aceite de palma. La Mesa Redonda sobre el Aceite de Palma Sostenible (RSPO por sus siglas en inglés), un proceso de certificación voluntaria por una tercera parte, ha adoptado una serie de principios y criterios que son esencialmente coherentes con un enfoque basado en los derechos, y con los que se pretende desviar la expansión del negocio del aceite de palma de los bosques vírgenes y las zonas de alto valor para la conservación, prohibiendo al mismo tiempo la ocupación de tierras consuetudinarias sin el consentimiento libre, previo e informado (CLPI) de las comunidades locales. El cumplimiento de la norma de la RSPO se está convirtiendo en un requisito para acceder al mercado europeo, y los principales conglomerados productores de aceite de palma que quieren conservar su cuota de mercado se han hecho socios de la RSPO.